ING Türkiye, Türkiye’nin Tasarruf Eğilimleri Araştırması 2025 1. Çeyrek Sonuçlarını Açıkladı
ING Türkiye, sürdürülebilirlik stratejisi kapsamında finansal sağlığa katkıda bulunmayı hedefleyen Türkiye’nin Tasarruf Eğilimleri Araştırması’nı 2011 yılından beri gerçekleştiriyor. NielsenIQ işbirliğiyle güncellenen son versiyonuyla birlikte bu araştırmanın 2025 yılı 1. çeyrek sonuçları paylaşıldı.
Araştırmaya göre, tasarruf sahibi bireylerin oranı son iki çeyrekle paralellik göstererek %54 seviyesinde seyretti. Bu rakam, Türkiye genelinde her iki kişiden birinin tasarruf sahibi olduğunu gösteriyor.
25-44 yaş grubunda tasarruf sahiplerinin sayısının arttığı görülürken, 18-24 yaş grubunda bir azalma meydana geldi. Tasarruf yapmayan kesimde ise yakın zamanda tasarruf etmeyi planlayanların oranı önceki çeyreğe göre artarak %29’a ulaştı.
Tasarruf yapan bireyler arasında düzenli tasarruf yapabilenlerin oranı önceki döneme göre 7 puan artarak %86 seviyesine yükseldi. Geleceğe yatırım yapma motivasyonuyla tasarruf yapanlar %43 ile en yüksek oranda bulunurken, beklenmedik durumlar için güvence amacıyla tasarruf yapanlar ise %2 ile ikinci sırada yer aldı.
Tasarruf sahiplerinin tercihlerine bakıldığında, yastık altı birikimler %31 ile en çok tercih edilen tasarruf yöntemi oldu. Bu yöntemi, %19 ile TL vadeli mevduat ve altın, değerli taş ve metal hesapları takip etti. Yatırım yapmayı tercih edenlerin ise %18’i hisse senetlerini, %11’i bireysel emeklilik fonlarını ve %5’i kripto paraları tercih etti.
Uzun vadeli getiri beklentisi artarken, orta vade getiri beklentisi azaldı. Finansal durumlarından memnun olanların oranı ise %42 seviyesinde sabit kaldı.
Katılımcıların %52’si yatırım ürünleri hakkında bilgi sahibi iken, bankacılık hizmetlerinden faydalananların oranı %94 seviyesinde gerçekleşti. Son bir ayda internet veya mobil bankacılığı kullananların oranı ise %90 olarak kaydedildi.
Uzun Vadeli Yatırım Önceliklendirme
Araştırma verilerine göre getiri beklentilerinin uzun vadeye kayması, sermaye piyasalarına olan ilgiyi arttırıyor. ING Türkiye yetkilisi Kılıç, bu eğilimin yatırım fonlarına olan ilgiyi desteklediğini belirtti. Müşterilere üstün bir deneyim sunmak amacıyla yatırım fonksiyonlarını geliştirdiklerini ifade eden Kılıç, müşterilerin yatırım fonlarını karşılaştırabileceğini ve detaylı bilgilere erişebileceğini sözlerine ekledi.